جراحی کاهش وزن در افراد مسن می تواند به آنها در مدیریت دیابت نوع 2 کمک کند

11نوامبر 2019 - یک مطالعه اخیرا نشان داد جراحی کاهش وزن در افراد مسن می تواند به آنها در مدیریت دیابت نوع 2 کمک کند.

در حال حاضر، عمل جراحی چاقی(باریاتریک)، مانند بای پس معده، روشی نیست که معمولاً به افراد بالای 65 سال توصیه شود، به دلیل خطر ناشی از عوارض جراحی که ممکن است برای بیماران مسن تر ایجاد گردد.

یافته های ارائه شده در کنفرانس سالانه انجمن غدد درون ریز در برایتون، انگلستان، نشان داد که بیماران مسن می توانند به خوبی پس از این عمل بهبود یابند و پس از این جراحی، از کاهش عوارض ناشی از چاقی، از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 بهره مند شوند.

این مطالعه که توسط دکترNader Lessan  و دکتر Saradalekshmi Radha از مرکز دیابت امپریال کالج لندن در ابوظبی ارائه شده است، نتایج 22 بیمار مسن را در پی جراحی کاهش وزن ارائه نمود.

بیمارانی که در زمان جراحی لاغری در سن 65 سالگی یا بالاتر بودند، طی 2 سال بعد از عمل به طور متوسط ​​24 درصد از وزن اولیه ی بدن خود را از دست دادند.

برخی از بیماران( 4 مورد از 11 بیمار) که قبل از عمل برای کنترل دیابت نوع 2 خود تحت درمان با انسولین بودند، پس از عمل بکلی از تزریق انسولین بی نیاز شدند. تنها اثرات نامطلوب ثبت شده در این افراد در طول دو سال، کمبود آهن و ویتامینD بود.

دکتر لسان گفت: گرچه تعداد بیماران در مطالعه ی ما اندک بود اما داده های ما نشان می دهد که کاهش وزن موفق و کنترل بهتر دیابت می تواند با جراحی باریاتریک در بیماران مسن با اطمینان حاصل شود، که مزایایی واقعی برای طول عمر و کیفیت زندگی آنها در بر دارد.

محققان یادآوری کردند که این نتایج براساس یافته های گذشته نگر از یک مجموعه ی داده ی محدود به 22 بیمار، بدست آمده است. برای مقایسه ی مؤثر نتایج جراحی کاهش وزن با مداخلات تغییر در شیوه زندگی یا مداخلات مبتنی بر دارو در بیماران مسن، یک مطالعه بزرگتر باید انجام شود.

دکتر لسان افزود: مدیریت چاقی و دیابت در دوران پیری چالش برانگیز است. در مورد انجام عمل جراحی کاهش وزن در بیماران بالای 65 سال شک و تردیدهای زیادی وجود دارد، اما مطالعه ما نشان داد که این روشها می توانند در بزرگسالان مسن به عنوان یک مداخله ی مؤثر بمنظور کاهش وزن و عوارض مرتبط با آن در نظر گرفته شوند.

تغییرات شیوه زندگی مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم با محتوای کم کربوهیدرات و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده مانند مواردی که در برنامه کم کربوهیدرات رسانه ی دیجیتال دیابت توصیه شده است از نظر بالینی برای کمک به بیماران در کاهش وابستگی به داروهای دیابت، دستیابی به کاهش وزن و حتی رسیدن به مرحله ی بهبودی از دیابت نوع 2 بدون نیاز به عمل جراحی، به اثبات رسیده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/News/2019/Nov/weight-loss-surgery-could-help-older-people-control-type-2-diabetes.html